Rodrigo Martínez-Peña, ex doctorant de l'Institut de l’IFISC (UIB-CSIC), ha estat guardonat amb el Premi Tesi Doctoral Rellevant del CSIC en la categoria de tesis defensades en 2023. Aquests premis, convocats per tercera vegada pel Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC), distingeixen anualment a tesis doctorals d'especial rellevància defensades en centres del CSIC, amb l'objectiu de reconèixer l'excel·lència de la recerca realitzada per joves doctors.
La tesi de Rodrigo Martínez-Peña, titulada Reservoir computing in quantum systems i dirigida per Roberta Zambrini i Miguel C. Soriano, s'endinsa en una àrea emergent situada en la intersecció entre la física quàntica i la intel·ligència artificial.
El treball explora el paradigma del reservoir computing, una tècnica d'aprenentatge automàtic que aprofita les propietats dinàmiques d'uns certs sistemes físics per a fer tasques de predicció i processament temporal de dades. Aplicada ja en àmbits com la predicció meteorològica o l'anàlisi financera, aquesta aproximació promet ser una alternativa més ràpida i eficient energèticament que els mètodes convencionals.
En la seva recerca, Martínez-Peña va analitzar com sistemes quàntics complexos, en particular models d'espins, poden actuar com a “reservoris quàntics” capaços de processar informació. L'estudi va identificar les condicions dinàmiques que optimitzen el seu rendiment, així com les limitacions derivades de la presència d'integrals de moviment locals en fases de localització. Entre les seves principals aportacions destaca la primera caracterització teòrica de la capacitat de processament d'informació en reservoris quàntics, així com la proposta d'esquemes experimentals basats en mesuraments febles per a millorar la seva viabilitat pràctica.
En aquesta edició s'han reconegut vint tesis defensades entre 2023 i 2024, en disciplines que abasten des de les ciències experimentals fins a les humanitats.