L’IFISC fa el primer estudi sobre la jerarquia entre ciutats amb dades de Twitter

16 de setembre de 2015

L’Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos (UIB-CSIC) ha elaborat el primer estudi internacional sobre la jerarquia de les ciutats segons dades de Twitter. L’estudi s’ha fet analitzant 21.017.892 tuits geolocalitzats de 571.893 usuaris durant 1.000 dies (d’octubre de 2010 a juny de 2013) en 58 ciutats entre les 100 més poblades del món.

L’objectiu de l’estudi és aportar més informació al debat geogràfic sobre el lideratge d’unes ciutats en relació amb unes altres amb un nou paràmetre: la mobilitat. Amb l’anàlisi dels tuits geolocalitzats es pot descobrir com es mou la gent d’una ciutat, com una ciutat és capaç d’atraure ciutadans d’altres llocs i quina és la relació de diferents ciutats entre si. Així, aquest estudi basa la jerarquia de les ciutats en un paràmetre diferent dels clàssics (influència geogràfica, econòmica, política, etc.): la mobilitat. A més de ser el primer estudi d’àmbit mundial que empra dades de Twitter per investigar el lideratge de les ciutats, és el primer estudi que ha analitzat la mobilitat global (aplicada al rànquing de ciutats) amb dades directes de mobilitat i no informació indirecta.

Segons les dades analitzades, els investigadors de l’IFISC han conclòs que Roma, París, Barcelona, Lisboa i Berlín (en aquest ordre) són les ciutats més atractives del món (que atrauen més visitants d’altres llocs). El rànquing mundial de ciutats més influents segons els tuits emesos són: Nova York, Londres, París, Tòquio i Singapur (Madrid és a la posició 10 i Barcelona a la posició 11 del rànquing mundial). En l’àmbit europeu, les ciutats més influents són Londres, París, Moscou, Barcelona i Berlín.

Les ciutats els residents de les quals fan sortides més llunyanes són Moscou, Beijing, Sant Petersburg, París i Berlín; en canvi, els que fan més quilòmetres sense ser-hi residents surten de Lisboa, París, Moscou, Roma i Istanbul.

A banda dels rànquings, una altra conclusió interessant que s’extrau de l’estudi és que la influència o atracció de les ciutats és diferent segons el context d’estudi. Per exemple, Miami és la segona ciutat més influent a Amèrica del Nord, mentre que si s’estudia la influència als Estats Units, passa al 6è lloc d’influència En sentit contrari, Detroit passa del 5è lloc d’influència als Estats Units al 8è lloc si la zona d’influència s’amplia a tot Amèrica del Nord.

La investigació l’han duta a terme Maxime Lenormand, Antònia Tugores, José J. Ramasco, de l’IFISC, i Bruno Gonçalves, de la Universitat de Marsella. S’ha publicat a la Royal Society Interface el 15 de juliol de 2015.

http://rsif.royalsocietypublishing.org/content/12/109/20150473


Galeria de fotos



Aquesta web utilitza cookies per a la recollida de dades amb un propòsit estadístic. Si continues navegant, vol dir que acceptes la instal·lació de la cookie.


Més informació D'accord